Jadłospis

Kontakt

ul. Jesienna 42

42-208 Częstochowa

tel. 34 363 27 06

Sprawozdanie z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

 

Zakończyliśmy realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

CAŁKOWITY KOSZT PROGRAMU: 15.000 zł.

Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12.000 zł.

Wkład własny organu prowadzącego czyli Gminy Miasta Częstochowa: 3.000 zł.

Liczba zakupionych książek: 1122 szt.

Liczba zakupionych audiobooków: 10 szt.

Odsetek lektur szkolnych zakupionych w ramach Programu: 39%.

            Zakupy książek były konsultowane z uczniami, nauczycielami i rodzicami. Została przeprowadzona ankieta „Jaką książkę chciałbyś/chciałabyś znaleźć w szkolnej bibliotece?”. Jej wyniki zostały uwzględnione w tworzeniu listy książek do zakupu, która została przedstawiona Radzie Rodziców i Samorządowi Uczniowskiemu. Po uzyskaniu pozytywnej opinii od uczniów i rodziców lista książek trafiła do wyceny różnych księgarń. Ostatecznie zakupu dokonaliśmy w „Księgarni i Hurtowni Taniej Książki” – Tuliszków.

            Przy ustalaniu listy książek uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki z dużą czcionką, a także książki z małą ilością tekstu, audiobooki, bajki biblioterapeutyczne, logopedyczne, książki tematyczne rozwijające indywidualne zainteresowania uczniów dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz książki poruszające tematykę niepełnosprawności, integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym.

 

Przykładowa lista zakupionych książek:

 

            Serie dla dzieci : Zaopiekuj się mną, Nela – mała reporterka, Biuro detektywistyczne Lassiego i Mai, Czytam sobie, Zosia i jej ZOO, Magiczne drzewo, Książki Grzegorza Kasdepke (np. Przygody Detektywa Pozytywki).

 

            Książki dla młodzieży: seria 16 plus autorów takich jak: Paweł Beręsewicz, Barbara Kosmowska, Katarzyna Ryrych, Joanna Jagiełło, Anna Łacina, Ewa Nowak, Brandon Mull – „Baśniobór, Moony Witcher - „Geno i Czerwone Zwierciadło Prawdy”, Raquel Jaramillo - „Wszyscy jesteśmy wyjątkowi”, Igrzyska śmierci, Wiedźmin, Kroniki Archeo i wiele, wiele innych.

 

            Przykłady zakupionych lektur (po konsultacji z nauczycielami i rodzicami uznano, że część środków należy wykorzystać na uzupełnienie pozycji lekturowych, zwłaszcza tych brakujących jak i tych już bardzo zniszczonych):

 

1. Grzegorz Kasdepke - ”Detektyw Pozytywka”

 

2. Waldemar Cichoń - „Cukierku, Ty łobuzie”

 

3. Janina Papuzińska - „Asiunia”

 

4. Hans Christian Andersen – „Calineczka”, „Brzydkie kaczątko i inne baśnie”

 

5. Justyna Bednarek- „Niesamowite przygody 10 skarpetek”

 

6. Adam Mickiewicz - „Dziady” - cz.2

 

7. Henryk Sienkiewicz – „Quo Vadis”

 

8. Charles Dickens - „Opowieść wigilijna”

 

9. Aleksander Kamiński - „Kamienie na szaniec”

 

10. Ferenc Molnar- „Chłopcy z Placu Broni”

 

11.Henryk Sienkiewicz - „W pustyni i w puszczy”

 

I wiele, wiele innych.

 

Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów- uczniowie mają możliwość wypożyczania książek codziennie w ciągu roku szkolnego oraz na wakacje i ferie.  

 

Rodzice mogli się zapoznać z gazetką o wpływie czytania na rozwój dzieci i młodzieży. Na stronie internetowej szkoły na bieżąco były umieszczane informacje dotyczące Programu.

Podjęto współpracę z innymi bibliotekami: z Biblioteką Publiczną im. dr Władysława Biegańskiego oraz z jej Filią nr 13 oraz z Publiczna Biblioteką Pedagogiczną RODN „WOM’ w Częstochowie. Cele współpracy: planowanie zakupów, zdobycie informacji na temat gromadzonych materiałów, wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo, udział w imprezach czytelniczych.

 

            Realizując Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa braliśmy udział w:

  • Narodowym Czytaniu 2020

  • Ogólnopolskiej Akcji „Noc Bibliotek”

  • Warsztatach czytelniczych organizowanych przez WOM

  •  Ogólnopolskiej Akcji „Dzień Głośnego Czytania” 

  •  Programie „Wychowanie przez Czytanie” - Fundacja ABC XXI Cała Polska Czyta Dzieciom

  • Obchodach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych organizując konkursy plastyczne dla klas I – VI oraz quizy czytelnicze

- „Ilustracja do ulubionej baśni, bajeczki lub wierszyka”

- „Projekt okładki do ulubionej książki”

- Projekt zakładki do książki „By czytać się chciało – zrób zakładkę wspaniałą”

- Quiz czytelniczy w kl.VII-VIII „Czy znasz lektury szkolne?”

Uczniowie mieli okazję uczestniczyć w baśniowych spotkaniach – online oraz podziwiać wystawę ph. „ Historia bibliotek” - online

Braliśmy udział w Międzynarodowych Targach Książki – online

Zorganizowaliśmy VI Powiatowy Konkurs Czytelniczo-Plastyczny dla klas IV -VI „Z legendą przez Polskę” oraz dla klas VII i VIII „Wkład św. Jana Pawła II w tworzenie najnowszej historii Polski”.

Odbyło się uroczyste pasowanie na Czytelnika biblioteki szkolnej, podczas którego  pierwszoklasistom wręczono wyprawki czytelnicze w ramach  Ogólnopolskiej kampanii ph. „Mała książka – wielki człowiek”.

 

 

  • Na każdym poziomie klasowym przeprowadzono projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki:

     

    Klasy

    Tytuł projektu

    I a, b

    „Mądra szkoła czyta uczniom”- wykonanie prac plastycznych do przeczytanych wierszy lub opowiadań

    II a, b

    „Książka – okno na świat”- projekt okładki książki

    III a, b

    „Plakat promujący czytelnictwo”

    IV a, b

    ,,Cytam, więc jestem”- test literacki

    V a

    „Mój ulubiony bohater literacki”- zakładka z ulubionym bohaterem

    VI a, b, c

    „Szkolna gazetka cytatów i złotych myśli”

    VII a, b, c

    „Co czytali nasi nauczyciele kiedy byli dziećmi” - wywiad

    VIII a, b

    „Film promujący książki i czytelnictwo” - prezentacja multimedialna

     

    Wnioski:

    Projekt przebiegł zgodnie z założeniami, zrealizowano wszystkie zaplanowane zadania (częściowo online).

    Pozyskanie wielu nowości książkowych przyczyniło się do większego zainteresowania czytelnictwem.

    Odnowiono i wzbogacono księgozbiór biblioteki.

    Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece i w szkole.

     

    Dziękuję Wszystkim nauczycielom, rodzicom, opiekunom i uczniom którzy aktywnie włączyli się
    w realizację zadań w ramach Priorytetu 3 Narodowego Programu rozwoju Czytelnictwa”.

     

    Marzena Konopka

    Krystyna Paciepnik

    Jolanta Gajda

     

Galeria

Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie